Efektiivse blogimise nipid

Efektiivse blogimise nipid

Ei ole üldsegi uudis, et blogi on suurepärasne vahend oma arvamuse avaldamiseks, võrgustiku loomiseks, kutsuda inimesi oma veebilehekülge külastama.

Siiski, täiesti tavapärane olukord on see, et tahaks blogida, aga ei tea millest. Teema valik ei ole alati lihtne. Tavapärane on ka see, et alustatakse, siis jälle jääb asi soiku, kord kvartalis kirjutatakse oma kino elamusest, mida tõenäoliselt keegi ei loe jne.

Just sellepärast olen blogimise kui tegevuse kohta uurinud ja lugenud, et teada saada, kuidas seda siiski teha selliselt, et ta oleks mõtestatud tegevus, mitte tühine ajaraisk ja kaduv nähtus. On palju blogisid, mida ei loeta üldse, või siis mõni sõber/sõbranna heidab sinna kogemata aegajalt pilgu, et sulle kaasa tunda.

Tihtipeale jäävadki tähelepanuta just need blogid, kus on täpsemini määratlemata blogi temaatika, struktuur ei ole kasutajale sõbralik, vajaka jääb pühendumisest.

Seega, mis on efektiivse blogimise viisid?

 

1. Leia inspiratsiooniallikas


Eduka blogi saladuseks on inspiratsioon. Blogimine on midagi väga isiklikku, seega tuleks lähtuda sellest, et sa blogid just sellepärast, et see sulle väga meeldib, sa blogid teemal, mis on sulle südamelähedane. Vastasel juhul, ära piina end. Inspiratsioon blogi kirjutamiseks tuleb tavaliselt täiesti juhuslikult ja ootamatult, mitte laua taga istudes ja pastakat imedes.

Kui blogimisega üldse alustad, siis põhiliseks probleemiks on muidugi blogikeskkonna loomine. Kuidas aga luua omanäolist blogi, ka see inspiratsioon tuleb juhuslikult, tavaliselt võib selleks kuluda mitu päeva, et tunda ära oma stiil ja maitse, millele truuks jääda.

CSS galeriid

CSS galeriid on tihtpeale suurepärased allikad, kust leida inspiratsiooni oma blogi disaini loomiseks. CSS galeriides ringi surfates on end hea kurssi viia, mida üldse tehakse, kuidas erinevad inimesed asju näevad. See on ka hea materjal blogi artikli kirjutamiseks.

Ole kursis päevasündmustega

Kuula, mida inimesed ümberringi räägivad. Tõenäoliselt on just see üks põhilisemaid allikaid, kust saaks hea idee leida. Päevasündmuste teemal saab kirjutada palju. Kui sa seda teed, siis proovi teha omanäoliselt. Näiteks, päris huvitav on vaadata, kuivõrd palju postitusi avaldati Obama kandideerimise ajal.

Teised blogid

Kui sa oled blogija, siis tähendab, et peale kirjutamise on sul ka omad lemmikud, mida sulle meeldib jälgida. Proovi teistel blogidel sõna võtta, selliselt saad sa endale ja oma enda blogile tähelepanu ning kasu teeb ka see kindlasti sinu võrgustikule.

Tõenäoliselt, kõige rohkem lähevad peale ikkagi oma enda valdkonnaga seonduvad blogid. Ja kui tegemist on internetiturundusega, interneti maailmaga üleüldiselt, meedia ja turundusega, siis minu isiklikeks lemmikuteks, millel ma aegajalt silma peal hoian, on näiteks: Mashable, Smashing Magazine, WDD, Brand Republic, Social Median, iMediaConnection, ReadWriteWeb jt.

2. Eeltöö


Nüüd, kui sa oled leidnud oma inspiratsiooni blogi loomiseks ja blogi kirjutamiseks, siis hea oleks teha pisut eeltööd enne, kui sa tegelikult kirjutama hakkad. Eeltöö aitab sul selgusele jõuda, kas sellel teemal on juba kirjutatud või mitte.

Google

Esimene loogiline samm oleks väikest luuretööd teha loomulikult Google abil. Kui su blogi on eestikeelne, siis võib olla üsna tõenäoline, et sinu teema võib olla juba kaetud, kuid see ei tohiks olla takistuseks, looda lihtsalt sellele, et Eestis ei blogita eriti aktiivselt, mis pole muidugi tõsi. Kui teema on kaetud, siis sa saad alati läheneda sellele oma nurga alt.

Twitter

Pole üldsegi paha mõte visata mõned küsimused Twitterisse, kui sa seda kasutad. Sealt on hea saada mõningaid häid ideid ja nõuandeid, kuidas materjali koguda. Kui tahad põhalikumat uuringut teha, siis võid lausa küsitluse läbi viia ja su postitus saab palju analüütilisema kuvandi. Heaks abimeheks seejuures on näiteks Wufoo. Ära unusta abistajaid tänada. Näiteks, lisa nende kodulehekülje link oma blogile, see on täiesti piisav “Aitäh!”.

 

3. Kirjutamine


Nüüd siis kirjutamise juurde. Hea postituse kirjutamise eelduseks on hea keskkond ja piisavalt aega. Proovi endale see eeldus luua, siis saad kirjutamisega efektiivsemalt hakkama, kiiremalt ja loetavamalt. Tüüpiline blogi kirjutamise taktika on: kirjuta mustand, toimeta tekst loetavaks, alles lõpus lisa illustreerivaid pilte.

Blogi kirjutamisel on ka mitmeid abivahendeid, mida ka järgmisena esile tooks. Oleneb harjumusest, võib-olla leiad ka sina endale siit midagi kasulikku.

MarsEdit

Üsna kasulik tööriist on MarsEdit. Programm, mis lubab sul blogisid kirjutada igasuguste pausidega, täpselt selle hetkel kui sul on selleks aega. Ja kui postitus on lõpuks valmis, siis avaldamisel läheb see otse WordPressi.

mars

Scribefire

Scribefire on Firefoxi extension. See võimaldab drag-n-drop lahendusega tõsta sul formattitud teksti internetilehekülgedelt, kus sa parajasti viibid. Selliselt saad endale kiirelt ja efektiivselt infot koguda, ilma et peaksid copy-paste tegema kuskile dokumenti, seejärel seivima jne. Ja kui saad postituse Scribefire-s valmis, siis postitadki otse oma blogile ilma, et peaksid eraldi oma blogi leheküljele minema ja sinna sisse logima.

scribe

Pühenda aega artikli loetavusele

Et tekst oleks internetis kergelt loetav tähendab seda, et ta oleks loogilise ülesehituse ja stiiliga. Siin on mõned olulisemad punktid, mida loetava blogi puhul silmas peaks pidama:

  • Kirjuta pigem vähem. Jõua pointini minimaalse jutuga,
  • Kasuta liste ja bulleteid tihedamini,
  • Proovi igas lõigus jõuda ühe mõtteni, et hea mõte juhuslikult kaduma ei läheks,
  • Kasuta alapealkirju, mis selgelt ütleb, millest lõigus juttu tuleb,
  • Märgi silmapaistvamalt olulisemad kohad (tumedamalt, too lingid välja).

 

Loo lisaväärtust

Eduka blogi üheks põhilisemaks eelduseks on see, et selle lugemine annab blogi külastajatele mingisugust väärtust. Proovi luua harivaid postitusi, millest tõenäoliselt blogi lugeja õhtul linnapeal oma sõpradele rääkida võiks.

 

4. Pildimaterjal

 

Üldiselt blogides kasutatakse rohkesti pildimaterjali. Pisut eemaletõukavalt mõjub tiheda pisikese tekstiga blogi, kus on targad laused, aga kohe mitte ei tõmba lugema. Fotod annavad postitusele energiat ja äratavad huvi. Illustreeri oma postitust õigete piltidega.

Piltide lõikumine, lisamine, screen-shottide tegemine – need on tegevused, millega tihtipeale ei viitsi tegeleda, kuna võtavad omakorda päris palju aega. Sellepärast tooks välja mõned pildimaterjali toimetamist lihtsustavad teenused.

Paparazzi

Paparazzi on näiteks suurepärane abivahend Maci kasutajatele, mis teeb hõlpsasti ekraanipilte ja seda ühtlasi lõikuda vastavalt oma äranägemisele.

WebSnapshot

Teine säärane, mis sobib ka PC kasutajatele on WebSnapshot. Samuti teeb ekraanipilte ja lihtsalt annab võimaluse neid lõigata, suurendada, vähendada.

snap

iStockphoto

Fotode üks populaarsemaid pankasid, mida disainerid üle maailma kasutavad on iStockphoto.com. Kõik pildimaterjalid on seal küll tasulised, kuid need on tõelised kunstiteosed. Loomulikult kõige parem on kasutada omatehtud fotomaterjali, kuid iStockphoto aitab sul pisut aega kokku hoida.

Flickr

Surfamine Flickr-is pole ka paha mõte.

 

5. Enne kui postitust avaldad


Nüüd kui su postitus on valmis, oled teksti toimetanud loetavaks ja pildid lisanud. On jäänud mõned asjad, millele tähelepanu pöörata. Kindlasti enne avaldamist vaata oma postitust eelvaates, tihtipeale just siis tulevad välja trükivead.

Ajastamine

Et su blogi oleks pidevalt uuenev ja lugejate silmis põnev, siis ära avalda ühe päevaga kõiki oma valmis postitusi. Su põnevad postitused lähevad nii lihtsalt kaotsi, kuna kõige viimasena lisatud läheb kõige ette ja kõige varem lisatud kõige lõppu. Ja nüüd kui ühel päeval avaldasid kõik ära, siis teed pausi kuu aega… see ei paista blogi külastajale kuigi hea välja, ning tõenäoliselt lõpetab ta su blogi külastamise ajapikku ära, kuna seal pole eriti midagi lugeda.

Ajastamine paneb su blogi elama.

Kui sul on piisavalt palju lugejaid, siis on oluline ka see, et nende lugemisharjumustega kaasas käia. Sellepärast, oleks hea valida just neid nädalapäevi, millel tõenäoliselt sinu postitust kõige rohkem loetakse. Arvatavasti ei ole see nädalavahetus. Jällegi, oleneb sinu sihtrühmast.

 

6. Promotsioon


Kui postitus on üleval, siis peaks sellest ka kuidagi teada andma, kuidagi lugejaid sinna meelitama. Muidugi, kui sul on 10 000 RSS voo lugejaid registreeritud, siis sul pole mingit muret sellega, et su blogi jääb tähelepanuta. Aga kui sul on neid vaid kümmekond või sadakond?

Twitter

Jällegi suurepärane suhtlusvahend Twitter on abiks sinu blogi postituse reklaamimisel. WordPressil on isegi Twitter plug-in olemas, mis teeb sul blogi postituse Twitterisse automaatseks. Kasuta seda kindlasti.

E-mail

Kui sa kasutad FeedBurner-it, ole veendunud, et sul on e-maili lisa sisselülitatud, et su lugejad saaksid sinu postitustele subscribe-da. Anna kenasti teada e-posti teel, et sul on avaldunud uus postitus blogis.

Sotsiaalmeedia portaalid

Jaga postitust Orkutis, Facebookis, Digg-is, Delicious-is. Mida iganes sa ka ei kasuta. Need on koht, kus inimesed tahavad end kurssi viia, millega keegi parajasti tegeleb, seega sinu uue blogipostituse jaoks ideaalne koht.

Uudisteportaalid

Kui võimalik, siis proovi linkida oma postitus ka uudisteportaalidesse. Ole veendunud, et su postitus on sobiv ja piisavalt hariv ning atraktiivne. Uudisteportaalid on suure loetavusega ning tõenäosus, et sinu blogi sealt lugema tullakse on kõrge. Võib-olla leiad endale uue ustava lugeja.

 

7. Mis edasi?

Diskussioon ja arvamused

Blogi postituse avaldamisega veel asi ei lõpe. Proovi oma postituse lõppu alati lisada küsimus või üleskutse lugejatele, et nad avaldaksid oma mõtteid. See on hea viis, et lugejaga vestlust alustada. Austa seda ning suhtle temaga aktiivselt, täna tagasiside eest.

Postitused sarnastel teemadel

Kui su postitus saab positiivset vastukaja, siis mõtle sellele, et artikli juurde lisada teemaga sarnased postitused. See annab hea võimaluse selleks, et lugeja viibib su lehel kauem.

Mida siis meeles pidada: ole järjepidev ja pühendunud, blogi asjadest, mis sulle ka tegelikult meeldivad.

Millised on sinu blogimise harjumused? Kas tead mõnda head nippi, kuidas blogimisega aega kokku hoida? Sinu arvamus on teretulnud.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *