Kuidas kirjutada äriblogi?

Näpunäited äriblogi kirjutamise kohta

Pole muidugi üldsegi uudis, et internetilehekülje esikülg on määrava tähtsusega, kuidas edaspidi küljastajad sellesse lehekülge suhtuvad. Täpselt sama lugu on ka blogidega. Kui blogimine üldse alguse sai, siis absoluutselt kõik blogid olid praktiliselt ühesugused. Väga lihtsa kujundusega (praktiliselt must-valged), postitused olid järjestatud ridamisi ülevalt alla, uusim postitus kõige ees. Siis hakkasid vaikselt tekkima artiklite lühendid, siis juba ajakirja stiilis lehed jne.

Muidugi, esikülje ülesehituse põhimõte on erinevate blogide puhul erinev. Isikliku blogi puhul võib see olla hoopis teistsugune kui professionaalse blogi puhul, millele kirjutavad mitmed erinevad kasutajad.

Mind on viimasel ajal just köitnud see esikülje teema, kuna sattusin osalema ühes huvitavas projektis, kus ettevõtte internetilehekülje uue kujunduse tegemine on siiani väldanud terve aasta, ning üks põhilisemaid murepunkte on justnimelt esilehekülg. Aga ka blogimise juures olen hakanud täheldama, millised on esikülje kuvamisel uusimad trendid ja kuidas nendega ühte sammu pidada.

Esikülg on eelkõige esmamulje. Esikülje eesmärk on kohe külastajale öelda, mis teemadel siin blogis ma lugeda saan. Peale selle, kogu blogi materjal peaks olema lihtsasti kättesaadav. Lihtne ja loogiline navigatsioon ja kasutajasõbralikkus on esikülje puhul on elulise tähtsusega, kuna see on ju kõige sagedamini külastatav lehekülg kõikidest muudest blogi lehekülgedest.

Sisu kuvamise võimalused esilehel

Üldiselt on olemas kolm põhiliset võimalust, kuidas blogide esikülge kuvada: täispikad postitused, artiklite kokkuvõtted ning ajakirja stiil. Kui kaks esimest on üldiselt tuntud, siis viimane on üsnagi hiljutine trend. Proovingi siinjuures väljaselgitada, mis siis on igaühe plussid ja miinused, kuidas siis endale valida just see sobiv lahendus.

1. Täispikad postitused


See on siis see tüüpiline võimalus, kus esiküljel on täispikk postitus, tavaliselt meetrite kaupa, oleneb mitu artilit ühel lehel kuvatakse. Kui mõned aastad tagasi oli see lahendus üks populaarsemaid, siis täna enam mitte. Aga mis on selle lahenduse eelised:

  • Külastaja saab lugeda artiklit, ilma et peaks kuskile klikkima, kõik on juba nö tarbimiseks valmis.
    Kuigi täna pole see lahendus eriti populaarne, kuna teised lahendused on näidanud paremaid tulemusi külastajate lehel hoidmisel, siis sellegi poolest, täispikkade postituste põhiliseks eeliseks on see, et saab vanemaid ja uusimaid postitusi lugeda lehelt lahkumata, kuskile klikkimata.
  • Sobib blogidele, mille postitused enamjaolt ongi lühikesed
    Kui sa pole eriti lahtise sulega tüüp, vaid tahad lühidalt oma mõtteterad edasi anda, kohe pointini jõuda (ütleme umber 500 sõnaga), siis see lahendus sobiks sulle kõige paremini. Pole mõtet lühendada, kuna need võivad ühest küljest naljakad paista ja teisest küljest külastajatele tüütavaks muutuda, kui lühikese sissejuhatuse taga on ka lühike artikkel.
  • Täispikad postitused ei katkesta lugeja tähelepanu
    Hea lahendus on see ka seepärast, et kui lugeja juba sissejuhatuse läbi loeb ja klikib “Loe edasi” nuppu, siis võib juhtuda, et lugeja kaotab oma järje. Ja kui ta seda sekundiga taas üles ei leia, siis võib juba huvi kaotada ning lehelt üldse lahkuda.
  • Isegi kui otsustad kasutada täispikkade postituste lahendust, siis proovi esiküljele kuvada mõislik kogus artikleid, olenevalt sinu artiklite pikkusest. Näiteks, pikemate artiklite puhul 3-4 artiklit. Liiga palju kerida pole ka lõbus, külastaja kaotab kõige alumist artilit lugedes sinu lehekülje põhinavigatsiooni, mis üldjuhul on lehekülje ülaosas (kui sa just ei kasuta mõnda ‘java script’ menüüd, mis vaikselt scrollimisele kaasa jookseb).

2. Postituste kuvamine kokkuvõtetena

Jällegi tuntud, päris trendikas lahendus. Kuvatakse artikli sissejuhatav osa ning kogu artili lugemiseks kuvatakse link, näiteks “loe edasi” vms. On täiesti tavaline, et tänapäeva infoküllases maailmas loetaksegi artikli paari esimest lõiku. Või siis kuvad esiküljele nö “teaserid”, ütleme 10 artiklit lühikeste kokkuvõtetega, et anda lugejale võimalus valida, mida ta lugeda tahab, millisest artiklist ta soovib alustada sinu blogil surfamisel. WordPress lubab sul kokkuvõtteid automaatselt luua.

Nagu öeldud, postituste kokkuvõtetega lahendust näed sa täna tõenäoliselt kõige tihedamini. Ja selle eelised on:

  • Hea ülevaade
    Üldiselt, külastajatele meeldib saada kiire ülevaade, mis toimub. Nii nagu ajalehe esikülgedelgi tavaliselt on lühikokkuvõtted artiklitest ja artikli juures lehekülje number, kus omale meelepärast artiklit edasi saab lugeda. Samamoodi toimib ka blogi esikülg, kus on toodud vaid artiklite lühiversioonid. Kui sa kirjutad blogile tihti, näiteks mitu postitust päevas, siis peaksid kindlasti mõtlema selle lahenduse peale, sest sinu hiilgav artikkel, mille sa kirjutasid eelnevalt, võid kaotsi minna, kui sa kasutad täispikkade postituste kuvamist.
  • Kujundusel on parem silma peal hoida
    Selline lahendus annab ka disaineritele ja blogijatele endile olla rohkem loomingulised. Mõned disainerid justnimelt mängivadki kujunduse juures täpselt paika pandud artikli kokkuvõtete pikkustega. Vahel mõjub see lahendus meeldivalt efektselt.
  • Lühem esikülg, vähem scrollimist
    Kui sul on pikad artiklid, siis kahtlemata oleks parem esiküljel need kuvada lühemate kokkuvõtetena.
  • Rohkem lehekülastusi
    Kui blogi kasutab reklaami ja selle külastuste arv on sissetuleku mõttes oluline, siis igasugune klikk annab statistikat juurde ja reklaamijatele see muidugi meeldib. Aga igasugune navigatsioon peab olema põhjusega. Pole mõtet ka lugejat narrida. Kui klikkide kogumine on ainus põhjus lühikokkuvõtetega artilite kuvamisel, siis parem ära kasuta seda.

3. Ajalehe stiilis esikülg


Ajalehe stiilis kuvatud esikülg on üldiselt sarnane eelmise võimalusega. Aga erinevalt sellest, et postitused on kronoloogiliselt jaotatud, siis ajalehe stiilis tehtud esiküljel saab oma postitused kategoriseerida.

Selline lahendus on tüüpiline uudisportaalide puhul. Nagu oled ka ise tähelepannud, siis uudisteportaalid on viimasel ajal just sellise blogisarnase stiili endale võtnud. Pikad scrollimised, lühikokkuvõtted, uudised on jaotatud kategooriatesse, viimasel ajal on ka valdkonnad jaotatud eristuva kujunduse alla.

Ajalehe stiilis esikülje eelised on:

  • Parem ülevaade blogi sisust
    See lahendus annab hea võimaluse oma postitused lahterdada kategooriatesse. Kõige populaarsemale postitusele saab disainiga rohkem tähelepanu pöörata, näiteks teed selle kategooria lahtri teise värviga efektsemaks vms. Sa ise kontrollid, mida külastajad peaksid kõige esimesena nägema. Kas lugema artiklit, või liituma uudiskirjaga, täitma küsitlust, võtma osa mingist kampaaniast jne.
  • Disaini on hea kontrollida
    See ajalehe stiilis kategooriatesse jaotatud esikülg annab selgelt vabamad käed esikülje kujundamiseks.
  • Näeb välja nagu iga teine uudisteportaal
    Kui su blogil on tõepoolest palju lugemismaterjali ja ta ongi eelkõige uudistele, artiklitele orienteeritud, siis selline lahendus on absoluutselt eelistatud. Selline blogi kujundus jätab koheselt uudisteportaali mulje, kuigi sa kasutad vabavaralist WordPressi. Selline esikülje stiil jätab koheselt mulje, et tegemist on suure ja tõsiseltvõetava lugemisvaraga.
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *